در انتظار ذوالبر
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند





پيوندهای روزانه
طراح قالب

 

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ، السلام علیک یا امام رضا ، السلام علیک یا غریب الغربا

 

امام رضا ع فرمود :کسی مؤمن نیست مگر اینکه در او سه خصلت باشد روشى از پروردگارش و روشى از پيغمبرش و روشى از امامش. نخست :روش پروردگارش راز پوشى است،تا جایی که خداى جل جلاله می فرمايد «او عالم به نهانست واحدى بر راز او مطلع نمی شود جز رسولى كه خود پسندد». دوم : روش پيغمبرش که مدارا کردن با مردم است ، زيرا خداى عز و جل به پيغمبرش دستور مداراى با مردم داد و فرمود عفو پيشه كن و به نيكى دستور ده و از نادانان رو برگردان. سوم : روش امام که شكيبائى در سختى و تنگنایی و هنگام نبرد است‏ ،زیرا خداى عز و جل ميفرمايد: آنان كه شكيبايند در سختى و گاه نبرد ،راستى پیشه كردند و آنهايند پرهيزكاران هستند.

[ سه شنبه 26 شهريور 1392 ] [ 12:10 ] [ یاران ذوالبر ]

قبل از حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله در آئين حضرت عيسى هم نماز بوده كه قرآن از زبان او نقل مى كند كه خداوند مرا به نماز سفارش كرده است : ((واوصانى بالصلوة ))(1) وقبل از او موسى بوده كه خداوند به او خطاب مى كند: ((اقم الصلوة لذكرى ))(2) و قبل از موسى پدر زن او حضرت شعيب بوده كه نماز داشته است : ((يا شعيب اصلاتك تاءمرك ))(3) و قبل از همه آنها ابراهيم بوده كه از خداوند براى خود و ذريّه اش توفيق اقامه نماز را مى خواند: ((ربّ اجعلنى مقيم الصلوة و من ذريّتى ))(4) و اين لقمان است كه به فرزندش مى گويد:
((يا بنىّ اقم الصلوة و اءمربالمعروف و انه عن المنكر))(5)
پسر من نماز را بپا دار و امر به معروف و نهى از منكر كن .


 1-مريــــــم ،31.
2-طــــــه ، 24.
3-هــــــود، 87.
4-ابراهيم ، 40.
5-
لقمــان ، 17.


برچسب‌ها: نماز,داستان کوتاه,
[ دو شنبه 25 شهريور 1392 ] [ 13:46 ] [ یاران ذوالبر ]

هرم بن حيان گفت : به نزد اويس قرنى رفتم . پس ، مرا گفت : براى چه اينجا آمدى ؟ گفتم : آمده ام تا با تو انس گيرم . اويس گفت : كسى را نمى شناسم كه خدايش را بشناسد و به ديگرى انس گيرد.


برچسب‌ها: حکایت,
[ جمعه 22 شهريور 1392 ] [ 10:50 ] [ یاران ذوالبر ]

پارسايى گفت : روزى به يكى از گورستان ها رفتم و بهلول را ديدم . و او را گفتم : اينجا چه مى كنى ؟ گفت : با گروهى همنشينى دارم ، گفت : كه مرا نمى آزارند، و اگر از ياد آخرت باز مانم ، آگاهم كنند و اگر پنهان شوم ، از من پنهان نشوند.
گفته اند: ديوانه اى از گورستانى مى آمد. او را پرسيدند: از كجا مى آيى ؟ گفت : از اين قافله اى كه فرود آمده است . گفتند به آنان چه گفتى ؟ گفت : پرسيدم . كى كوچ خواهيد كرد؟ گفتند: هنگامى كه شما نيز بياييد.


برچسب‌ها: حکایت,
[ جمعه 22 شهريور 1392 ] [ 10:45 ] [ یاران ذوالبر ]

آگاه باشید: دانشی که در آن اندیشه نیست سودی ندارد!!!

آگاه باشید: تلاوت قران که در ان تدبر نباشد نفعی ندارد!!!

آگاه باشید:عبادتی که در آن تفکر نیست بی اتثر است!!!

[ پنج شنبه 21 شهريور 1392 ] [ 15:2 ] [ یاران ذوالبر ]

شخصى ، به حضور يكى از بزرگانِ دين آمد و گفت : ((اى بزرگوار! مرا راهنمائى كرده و موعظه كن .)) آن عالم فرمود: ((اى عزيز! اگر در جاى خلوتى ، قصدِ معصيت نمائى و به گناه مبادرت ورزى و گمان كنى كه ، خداوند ترا مى بيند و مراقب اعمال توست ، به امر خيلى مهم و بزرگ جرئت كرده و در حضور مقام با عظمتى ، حرمت شكسته اى و اگر فكر كنى كه خدا تو را نمى بيند؛ به سخن خداوند متعال ، كافر شده اى كه مى فرمايد: (اِنَّ اللّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً):(1)(خداوند، مراقب اعمال شماست ).(2)

1- نساء / 1

2- جلوه هائى از نور قرآن در قصه ها و مناظره ها و نكته ها


موضوعات مرتبط: داستان کوتاه آموزنده، ،
برچسب‌ها: داستان کوتاه,
[ چهار شنبه 20 شهريور 1392 ] [ 15:17 ] [ یاران ذوالبر ]

اهدنا الصراط المستقیم

[خدایا] ما را به راه راست راهبر باش

حاکم پدر ابو محمّد عبد اللّه بن احمد با سلسله سند از ابی بریدة در تفسیر آیه شریفه اهدنا الصّراط المستقیم نقل میکند که صراط مستقیم یعنی صراط مصطفی صلی اللّه علیه و آله و صراط اهل بیت مصطفی صلی اللّه علیه و آله.

عبد اللّه بن عباس شاگرد علی علیه السّلام در تفسیر آیه اهدنا الصّراط المستقیم گفته است اي بندگان خدا بگویید اهدنا به حب نبی صلی اللّه علیه و آله و اهل بیت گرامیاش.

سعید بن جبیر از إبن عباس نقل کرده که رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله فرمود یا علی؟ّ انت طریق الواضح و انت الصّراط المستقیم و انت یعسوب المؤمنین (( یا علی تو طریق آشکار و صراط مستقیم و سرکرده مؤمنان هستی)).

جابر بن عبد اللّه انصاري میگوید پیامبر گرامی صلی اللّه علیه و آله فرمود انّ اللّه جعل علیّاً و زوجته و ابنائه حجج اللّه علی خلقه و هم ابواب العلم فی امّتی من اهتدي بهم هدي الی صراط مستقیم (( خداي سبحان علی علیه السّلام و همسر و فرزندانش را حجّتهاي خود بر مردم قرار داده است و آنان بابهاي علم براي امّت من هستند. هر کسی در جست و جوي هدایت توسط آنان باشد به صراط مستقیم هدایت مییابد)).

ابی جعفر الباقر علیه السّلام از پدر و او از جدش نقل کرده است که رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله فرمود: من سرّه من اراد ان یجوز علی الصراط کالرّیح العاصف و یلج الجنّۀ بغیر حساب فلیتول ولیی و وصیی و صاحبی و خلیفتی علی اهلی علی بن ابی طالب علیه السّلام و من اراد ان یلج النّار .... ((هر کسی مشتاق است که از پل صراط مثل باد تند پاییزي بگذرد و خود را بدون حساب به بهشت جاویدان برساند، ولایت ولی و وصی و مصاحب و خلیفه من علی بن ابی طالب علیه السّلام را بپذیرد و بر دل بسپارد. و هر کسی میخواهد در آتش جهنّم سرنگون شود، ولایت علی بن ابی طالب علیه السّلام را رها کند. به عزّت و جلال پروردگارم سوگند، علی علیه السّلام باب اللّه است هیچ کسی وارد نمیشود، مگر از آن باب و او صراط مستقیم است علی علیه السّلام آن کسی است که خداوند، در روز قیامت از ولایت او سؤال خواهد کرد.

منبع: شواهد التنزیل القواعد تفضیل ص 41 الی 43

 


برچسب‌ها: تفسیر ایات,
[ چهار شنبه 20 شهريور 1392 ] [ 14:42 ] [ یاران ذوالبر ]

نماز خواندن روی برف و یخ

 

صعب العبورترین مسجد دنیا شاید مسجد قطبی شهر اینووریک کانادا باشد که نمازگزارانش برای رسیدن به آن باید از میان یخ و برف بگذرند و نماز جماعت شان را در هوای 6ماه آفتابی، 6ماه مهتابی بخوانند. این مسجد در 220 کیلومتری قطب قرار داد و محل اجتماع 180 مسلمانی است که در میان 3500 سکنه اینووریک زندگی می کنند.

مسجدهای شناور


مسجد تنگه مالاکا اما در سال 2006 در یکی از جزایر مصنوعی مالزی ساخته شده و به طور کامل بر آب بنا شده است. ایتالیایی ها هم در ونیز یک مسجد شناور بنا کرده اند که در آن به جای استفاده از سنگ و چوب و آجر، از توپ ژیمناستیک استفاده شده است.

 

 

 

 

 

مسجدهای ساحلی یا مسجدهای شناور در آب آنقدر جاذبه توریستی دارند که حالا کشورهای اسلامی زیادی به ساخت آنها رو آورده اند. نمونه این مساجد را در مالزی، ایتالیا و به تازگی در عربستان می توان دید. مسجد شناور عربستان که در جده ساخته شده، مسجد الرحمه نام دارد و معماری آن تلفیقی از معماری سنتی اسلامی و مدرن است.

[ دو شنبه 18 شهريور 1392 ] [ 11:42 ] [ یاران ذوالبر ]

بزرگترین سرمایه دختر و زن مسلمان «حیا» است

که ثمرة آن، مهار شهوت و تضمین عفّت او خواهد بود . . .

(پیامبر اکرم)

ولادت حضرت فاطمه معصومه س و روز دختر بر همگان مبارک باد


 

[ شنبه 16 شهريور 1392 ] [ 1:10 ] [ یاران ذوالبر ]

حضرت علی (ع) از رسول خدا (ص) نقل کرده اند که فرمود : به تو بیاموزم دعایی که قرآن را فراموش نکنی و آن دعا این است :

اَلّلهُمَّ ارحَمنی بِتَرکِ مَعصیکَ اَبَداً ما اَبقَیتَنی وَارحَمنی مِن تَکَلُّفِ مالا یَعنینی وَارزُقنی حُسنَ المَنظَر فیما یُرضیک عَنّی وَاَلزِم قَلبی حِفظَ کِتابِکَ کَما عَلَّمتَنی وَارزُقنی اَن اَتلُوَهُ عَلَی النَّحوِ الَّذی یُرضیکَ عَنّی اَللّهُمَّ نَوِّر قَلبی بِکِتابِکَ بَصَری وَاشرَح بِه صَدری وَفَرِّح بِه قَلبی وَاطلِق بِه لِسانی وَاستَعمَل بِه بَدَنی وَقَوِّنی عَلی ذلِکَ وَاَعِنّی عَلَیهِ اِنَّهُ لا مُعینَ عَلَیهِ اِلّا اَنت لا اِلهَ اِلّا اَنت

خدایا! تا زنده ام توفیق ترک گناه به من مرحمت فرما واز به زحمت انداختن خود درباره آنچه سودی ندارد به من رحم کن . وروزی من قرار بده ظاهری را که مورد رضای تو باشد وملازم گردان قلبم را با حفظ قرآنت همچنانکه یاد دادی مرا .وبه من روزی کن تا قرآن را به گونه ای بیاموزم که مورد رضایت تو باشد .
خدایا!با قرآنت چشم مرا نورانی کن وسینه ام را فراخ گردان وقلبم را به قرآن شاد کن. وزبانم را به نطق آور وبکار بگیر جسم وقوای مرا بر قرآن ومرا کمک کن .که همانا یاوری غیر از تو نیست.



منبع : اصول کافی 368/4 و آثارالصادقین 250/70

http://www.gharian.ir


برچسب‌ها: دعاها,
[ جمعه 15 شهريور 1392 ] [ 10:44 ] [ یاران ذوالبر ]

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام به بيست و دومین اجلاس سراسري نماز، کیفیت بخشیدن به نماز و ترویج و همگانی کردن آن را در صدر وظایف مؤمنان خواندند و تأکید کردند: صاحبان اندیشه و بیان، با گفتن و نوشتن؛ دارندگان رسانه‌ها و منبرها با پرداخت جذّاب و هنری و مسئولان دستگاهها نیز متناسب با کارکرد آن دستگاه، میتوانند این وظیفه‌ی بزرگ را ادا کنند.
متن پیام رهبر انقلاب که صبح امروز (چهارشنبه) در اجلاس سراسری نماز از سوی حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم در توصیف قدرتمندان ِ مؤمن و در صدر وظایف آنان اقامه‌ی نماز را نام برده است: الذین ان مکنّاهم فی الارض اقاموا الصلاة...
این وظیفه، در عمل شخصی، کیفیت بخشیدن به نماز است، و در تلاش اجتماعی، ترویج نماز و همگانی کردن آن.
کیفیت یافتن نماز بدین معنی است که نماز، با حال و حضور ادا شود؛ نمازگزار به نماز با چشمِ "میعاد ملاقات با خدا" بنگرد و در آن، با خدای خود سخن بگوید و خود را در حضور او ببیند؛ نماز را تا میتواند در مسجد و تا میتواند به جماعت بگزارد.
و ترویج نماز، هر حرکت و تلاشی است که در راه همگانی کردن آن، و تبیین اهمیت آن، و آسان کردن دسترسی به آن، بتوان صورت داد.
صاحبان اندیشه و بیان، با گفتن و نوشتن؛ دارندگان رسانه‌ها و منبرها با پرداخت جذّاب و هنری؛ مسئولان دستگاهها هر یک متناسب با کارکرد آن دستگاه، میتوانند این وظیفه‌ی بزرگ را ادا کنند.
کمبود مسجد در شهر و شهرک و روستا؛ نبود جایگاه نماز در مراکز اجتماعات همچون ورزشگاه و بوستان و ایستگاه و مانند آن؛ مراعات نشدن وقت نماز در وسائل مسافرتهای دور دست؛ نپرداختن شایسته به نماز در کتابهای درسی؛ نپرداختن به پاکیزگی و بهداشت در مساجد؛ نپرداختن امام جماعت به تماس و رابطه با مأمومین؛ و هر کمبود دیگری از این قبیل‌ ها، نقاط ضعفی است که باید همتهای بلند بر زدودن آن برانگیخته شود و نشانه‌ی ایمان صاحبان تمکّن یعنی اقامه‌ی نماز، در جامعه‌ی اسلامی ما روز بروز نمایان‌تر گردد. انشاء الله
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنه‌ای
11/ شهریور / 1392

منبع:http://www.leader.ir


موضوعات مرتبط: بیانات و خطبه های رهبری، ،
برچسب‌ها: بیانات مقام معظم رهبری,
[ چهار شنبه 13 شهريور 1392 ] [ 14:11 ] [ یاران ذوالبر ]

شخصى به محضر امام صادق (ع ) آمد و تقاضاى قرض كرد، تا هر وقت برايش ميسور شد، قرضش را بپردازد.
امام صادق (ع ) به او فرمود: ((مدت آن را قرار دهم تا هنگامى كه محصول كشاورزى تو بدست آيد.))
او گفت : نه به خدا، كشاورزى ندارم .
امام فرمود: پس مدت آن را قرار بدهم تا سودى از تجارت بدست آورى .
او گفت : نه به خدا، تجارتى ندارم .
امام فرمود: پس مدت آن را قرار دهم تا (مثلا) بافته خود را بفروشى .
او گفت : نه به خدا بافندگى ندارم .
امام صادق (ع ) فرمود: بنابراين تو از كسانى كه خداوند براى او حقى بر اموال ما قرار داده است (تو نيازمندى و كار و كاسبى ندارى و بنابراين بايد به تو كمك بلاعوض كرد.)
آنگاه امام صادق (ع ) كيسه اى را كه در آن درهم بود طلبيد، و دست در ميان آن نمود و يك كف دست ، درهم از ميان آن بيرون آورد و به او داد و به او چنين سفارش كرد:
اتّق الله و لاتسرف و لا تقتر و لكن بين ذلك قواما.
:((از خدا بترس و پرهيزگار باش ، و در مصرف مال ، نه اسراف كن و نه بر خود تنگ بگير، بلكه حد عادلانه و متوسط را رعايت كن .))

منبع: داستان دوستان ج 4 ح 33


موضوعات مرتبط: داستان کوتاه آموزنده، ،
برچسب‌ها: داستان کوتاه,
[ سه شنبه 5 شهريور 1392 ] [ 13:46 ] [ یاران ذوالبر ]

سدير صيرفى يكى از شاگردان امام صادق (ع ) مى گويد: به محضر امام صادق (ع ) رفتم و گفتم : ((به خدا خانه نشينى براى شما روا نيست )).
فرمود: چرا اى سدير!
گفتم : به خاطر ياران و دوستان بسيارى كه داراى ، سوگند به خدا اگر اميرمؤمنان على (ع ) آن همه يار و ياور داشت نمى گذاشت طايفه تيم وعدى (دودمان عمر و ابوبكر) به مقام او طمع كنند و حق او را بگيرند.
فرمود: اى سدير به نظر تو من چه اندازه يار و ياور دارم ؟
گفتم : صد هزار!، فرمود: صد هزار؟! گفتم : بلكه دويست هزار، فرمود: دويست هزار؟!
گفتم بلكه نصف دنيا، حضرت پس از اندكى سكوت ، به من فرمود: اگر مايل باشى و برايت سخت نباشد همراه من به ((ينبع )) (مزرعه اى در نزديك مدينه ) برويم .
گفتم : آماده ام .
امام دستور فرمود: الاغ و استرى را زين كردند، من سبقت گرفتم و برالاغ سوار شدم ، تا احترام كرده باشم و آن حضرت سوار بر استر گردد.
فرمود: اگر بخواهى الاغ را در اختيار من بگذار؟
گفتم : استر براى شما مناسبتر و زيباتر است .
فرمود: الاغ براى من راهوارتر است .
من از الاغ پياده شدم و بر استر سوار شدم و آن حضرت بر الاغ سوار شد و با هم حركت كرديم تا وقت نماز رسيد، فرمود: پياده شويم تا نماز بخوانيم ، سپس فرمود: اينجا زمين شورزار است و نماز در اينجا روا نيست (و مكروه است ) از آنجا رفتيم و به زمين خاك سرخى رسيديم ، و آماده نماز شديم ، در آنجا جوانى بزغاله مى چرايند حضرت به او و بزغاله ها نگريست و به من فرمود: والله يا سدير لو كان لى شيعة بعدد هذه الجداء ما وسعنى القعود.
((سوگند به خداى سدير اگر شيعيان من به اندازه تعداد اين بزغاله ها بودند، خانه نشينى برايم روا نبود.)) (و قيام مى كردم .)
سپس پياده شديم و نماز خوانديم ، پس از نماز، كنار بزغاله ها رفتم و شمردم كه هفده عدد بودند.

منیع: داستات دوستان ج 4 ح 1


موضوعات مرتبط: داستان کوتاه آموزنده، ،
برچسب‌ها: داستان کوتاه,
[ سه شنبه 5 شهريور 1392 ] [ 13:3 ] [ یاران ذوالبر ]

چارلز دیکنز نویسنده مشهور انگلیسی به سمت شمال می‌خوابید. او فکر می‌کرد این کار باعث می‌شود در نویسندگی پیشرفت کند.

ژولیوس سزار پادشاه روم در زمانی که داشت کچل می‌شد از برگ مو برای پوشاندن سر خوداستفاده می‌کرد!

خانه ای که جفرسون رئیس جمهور امریکا بیانه استقلال را در آن نوشت، یک کیوسک همبرگر فروشی بود.

جایزه نوبل نتیجه تغییراتی در آخر وصیت آلفرد نوبل بود، کسی که نمی‌خواست بعد از مرگش به عنوان کسی که مروج خشونت بود به یاد آورده شود- او دینامیت را اختراع کرده بود.

آلبرت انیشتین یک بار پیشنهاد رئیس جمهوری اسرائیل را دریافت کرد. او این درخواست را نپذیرفت و گفت او برای حل مشکلات مغزی ندارد.

زمانی که آلبرت انیشتین فوت کرد، آخرین کلمات او هم با او مردند. به خاطر اینکه پرستاری که بالا سر او بود آلمانی نمی‌دانست.

“یوری گلر” فیزیکدان معروف در ۲۰ دسامبر ۱۹۴۶ به دنیا آمد. از قول او آمده است که آقای گلر اعتقاد داشت که آنها از سیاره دوری به نام “هووا” آمده اند!

“جان گلن” آمریکایی که اولین نفری بود که مدار زمین را طی کرد، زمانی که از سفر خود بازگشت با ۵۲۹/۳ تن نوار رنگی مواجه شد که او را غرق خود کرده بودند.

در دوران ملکه الیزابت اول، برای ریش مردان مالیات تعیین شده بود!

یکی از هدایای جشن ازدواج ملکه ویکتوریا پنیری بود با ۳ متر قطر و نیم تن وزن!

پرچم ملی ایتالیا بوسیله “ناپلئون بناپارت ” طراحی شده است!!

پادشاه سالومون نزدیک ۷۰۰ زن و صدها معشوقه داشت. این رفتار مرموز و فوق طبیعی ذهن “اسحاق نیوتن” را به خود مشغول کرده بود.

ملکه آنی انگلیس (۱۶۶۵ تا ۱۷۱۴) بیشتر از ۱۷ فرزندش عمر کرد.

موتزارت هیچ وقت به مدرسه نرفت!

منبع:http://www.takmag.com

[ یک شنبه 3 شهريور 1392 ] [ 23:53 ] [ یاران ذوالبر ]

شيخ بهايى (ره )در كتاب نفيسش موسوم به اربعين حديثى از امام باقر (عليه السلام ) نقل كرده كه : شخصى به نام شيبه هذلى نزد پيغمبر (صلى الله عليه وآله ) آمده و گفت : اى رسول خدا !من پير شده ام و سى من بالا رفته است و مرا توانايى به عمل نماز و روزه و حج و جهاد كه خود را به آنها عادت داده ام نمانده است ، پس اى رسول الله !دستور سبك يادم ده تا خداى مرا از آن بهره رساند.
پيغمبر فرمود: گفتارت را دوباره باز گو كن .
شيبه سه باز سخنش را باز گو كرد.
رسول خدا گفت : در گرداگرد تو درخت و كلوخى نيست مگر اين كه از رحمت تو به گريه افتاد. چون نماز صبح را گزاردى ده باز بگو:
سبحان الله العظيم و بحمده و لا حول و لا قوه الا بالله العلى العظيم .
كه البته خداى عزوجل تو را به گفتن آن از كورى و ديوانگى و بيمارى خوره و تنگدستى و نادارى و رنج پيرى نگاه مى دارد.

شبيه گفت ، اى رسول خدا !اين از براى دنياى من است ، از براى آخرت چه بايد كرد ؟
رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) فرمود: بعد از هر نماز مى گويى :
اللهم اهرنى من عندك ، وافض على فضلك ، وانشر على من رحمتك و انزل على من بركاتك
.
شيبه اين كلمات را بگرفت و برفت .
پس رسول الله (صلى الله عليه وآله ) فرمود: اگر بدين دستور عمل كند و به عمد آن را ترك نگويد، درهاى هشتگانه بهشت به رويش گشوده شود، از هر كدام كه خواهد داخل بهشت شود.

منبع:نامه ها و برنامه ها، ص 49و50


موضوعات مرتبط: داستان کوتاه آموزنده، احادیث، ،
برچسب‌ها: داستان کوتاه,
[ یک شنبه 3 شهريور 1392 ] [ 23:23 ] [ یاران ذوالبر ]

چوپانى در بيابان مشغول چرانيدن گوسفندان بود، دانشمندى در سفر به او رسيد و اندكى با او گفتگو كرد فهميد كه او بى سواد است ، به او گفت : ((چرا دنبال تحصيل سواد نمى روى ؟))
چوپان گفت : ((من آنچه را كه خلاصه و چكيده همه علوم است ، آموخته ام ديگر نيازى به آموزش مجدد ندارم .))
دانشمند گفت : آنچه آموخته اى براى من بيان كن .
چوپان گفت : خلاصه و چكيده همه علم ها پنج چيز است :
1 تا راستى تمام نگردد، دروغ نگويم .
2 تا غذاى حلال تمام نشده ، غذاى حرام نخورم .
3 تا در خودم عيب هست ، عيبجوئى از ديگران نكنم .
4 تا روزى خدا تمام نشده به در خانه هيچكسى براى روزى نروم .
5 تا پاى در بهشت ننهاده ام از مكر و فريب شيطان غافل نگردم .
دانشمند، او را تصديق كرد و گفت : همه علوم در وجود تو جمع شده است ، و هر كس اين پنج خصلت را بداند و عمل كند (به هدف علوم اسلامى رسيده ) و از كتب علم و حكمت ، بى نياز شده است.

منیع:داستان دوستان جلد 4  د29


موضوعات مرتبط: داستان کوتاه آموزنده، ،
برچسب‌ها: داستان کوتاه,
[ یک شنبه 3 شهريور 1392 ] [ 15:35 ] [ یاران ذوالبر ]

امام باقر(ع ) فرمود: در يكى از جنگها، رزمندگان اسلام ، گروهى از دشمن را اسير كرده و به حضور پيامبر(ص ) آوردند (اسيرانى كه قتل آنها لازم يا روا بود.)
پيامبر(ص ) دستور داد، تا آن اسيران را به قتل برسانند، ولى آن حضرت در بين آنها، يك نفر از آنها را از صف اعدام شدگان خارج كرد، و او را عفو نمود.
او از آن حضرت پرسيد: ((چرا مرا آزاد ساختى ؟!))
پيامبر (ص ) فرمود: ((جبرئيل از طرف خداوند، به من خبر داد كه تو داراى پنج خصلت نيكى هستى كه خداوند و رسولش ، آن خصلتها را دوست دارند، و آنها عبارتند از:
((1 غيرت بسيار نسبت به خانواده ات ، 2 سخاوت ، 3 نيك خلقى ، 4 راستگوئى ، 5 شجاعت .))
آن اسير آزاد شده ، وقتى اين سخن را شنيد( به حقّانيّت وحى پى برد) و قبول اسلام كرد، و در اسلام خود، استوار و ثابت قدم بود، تا اينكه در يكى از جنگهاى اسلامى ، در ركاب رسول خدا(ص ) به درجه شهادت رسيد.


موضوعات مرتبط: داستان کوتاه آموزنده، ،
برچسب‌ها: داستان کوتاه,
[ یک شنبه 3 شهريور 1392 ] [ 14:35 ] [ یاران ذوالبر ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

عمریست که از حضور او جا ماندیم در غربت سرد خویش تنها ماندیم او منتظرست که ما برگردیم ماییم که در غیبت کبری ماندیم. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه.
آرشيو مطالب
خرداد 1394
ارديبهشت 1394 فروردين 1394 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390
حمایت می کنیم

جهت دریافت برنامه های رادیو افسران کلیک کنید

امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 101
بازدید دیروز : 34
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 791
بازدید کل : 49111
تعداد مطالب : 386
تعداد نظرات : 317
تعداد آنلاین : 1

Alternative content