أَیْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُوالْبِرِّ وَالتَّقْوى
ترجمه : (کجا است آنکه پیشوا و صدرنشین آفریدگان و اهل نیکوکارى و تقوى است .)
شرح : البته حجت خدا از نظر اخلاق و رفتار باید شایسته و برجسته باشد یعنى جامع کمالات نفسانى و منزه از اخلاق رذیله و صفات ذمیمه باشد، افعال و رفتارش نیکو و پسندیده باشد، زیرا ریاست عامه الهیه و ولایت را کسى دارا میشود که در هر صفت خوبى سرآمد خلایق باشد، اگر فاقد یکى از آن صفات و اخلاق باشد شایستگى و قابلیت امر هدایت را ندارد همچنانکه خداى متعال مى فرماید: افمن یهدى الى الحق احق ان یتبع امن لا یهدى الا ان یهدى فما لکم کیف تحکمون - یونس : ۳۵- آیا کسیکه راهنمائى بحق مى کند پیروى از او سزاوارتر است یا کسى که هدایت نمى کند مگر آنکه خود هدایت شود، و راهنمائیش کنند پس شما را چه میشود چگونه محکم مى کنید.
خلاصه آنکه این مقام ریاست الهیه بر خلق را کسى باید متصدى گردد که جامع بر و نیکوئى و مصداق کامل این آیه باشد و لکن البر من آمن بالله و الیوم الاخر و الملائکه و الکتاب و النبیین و اتى المال على حبه ذوى القربى و الیتامى و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فى الرقاب و اقام الصلوه واتى الزکوه و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فى الباساء و الضراء و حین الباس اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون (۱) بقره : ۱۷۷-
اوصافى که خداوند در این آیه بیان فرموده از ایمان بخدا و روز آخرت و ایمان بکتب آسمانى و پیغمبران و دادن مالى از جنبه محبت بخدا به ذوى القربى و یتیمان و مسکینان و براه درماندگان ، و سائلین و آزاد نمودن بندگان و برپا داشتن نماز، و دادن زکات و وفا نمودن به عهد، و صبر کردن در شدائد و گرفتارى و در موقع جهاد با دشمن . و البته اجتماع این اوصاف بنحو اتم و اکمل اختصاص بکسانى پیدا مى کند که معصوم باشند.
و این اشخاص بموجب آیات و اخبار وارده ، امیرالمؤ منین و یازده نفر از اءوصیایش علیهم السلام میباشند. و خداوند در آخر آیه مى فرماید: اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون یعنى این جماعت که داراى این اوصافند همانانند که راستى پیشه کرده اند و همینان خود پرهیزکارانند.
و این اوصاف در این عصر و زمان منحصر به ولى عصر- ارواحنا له الفداء- میباشد که جامع آنست و اوست صاحب بر و تقوى و مصداق کامل این آیه مبارکه ((اتقوا الله حق تقاته )) - آل عمران : ۱۰۲- از خدا بترسید آنچنانکه شایسته خدا ترس بودن است ، و این آیه درباره آنحضرت محقق است .
در تفسیر برهان در ذیل آیه شریفه ((اتقوا الله حق تقاته )) روایتى آورده که راوى گوید از امیر مومنان على علیه السلام از معنى این آیه پرسیدم ، فرمود: ((بخدا قسم که به این آیه عمل نکرده و مصداق آن را محقق نساخته اند مگر اهل بیت رسول خدا، آرى مائیم که بیاد خدا هستیم و فراموش نمى کنیم ، و او را شکر گزاریم و هرگز رو گردان نیستیم و کفران نمى کنیم ، و خدا را اطاعت کرده و نافرمانى او نمى کنیم .))
---------------------------------------------------
۱- لکن نیکى (و نیکوکار) آنکسى است که بخدا و روز دیگر و فرشتگان و کتاب و پیغمبران ایمان آورده است و مال را با اینکه دوست میدارد بخویشان و یتیمان و مسکینان و براه درماندگان و فقیران و در آزادى بردگان دهند و نماز را بر پا دارد و زکات را بپردازد و کسانى که چون پیمان بستند به پیمان خویش وفادار باشند و صابران در سختى و مرض و هنگام جنگ ، و همینانند آنانکه راستى پیشه کردند و همینان پرهیزکارانند.
----------------------------------------
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محیى الدین العلوى طالقانى
منبع: موسسه جهاني سبطين(ع)
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: مطالب مربوط به امام زمان، ،
برچسبها: معني ذوالبر از القاب امام زمان,