در انتظار ذوالبر

در انتظار ذوالبر
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند





پيوندهای روزانه
طراح قالب

امام زمان و دولت مهدوی(عج) در کلام امام حسین(ع)

امام حسین(ع) با توجه به ارزش و جایگاه مهم اندیشه انتظار و دولت عدالت گستر و جهانی مهدوی(عج) به این اندیشه توجه ویژه ای مبذول می دارد و سخنان بسیاری درباره آن برزبان می آورد تا گذشته را به آینده پیوند زند و مردم را از گسست نجات بخشد و راه و روش و انگیزه حرکت و قیام را در آنان زنده نگه دارد و نشان دهد.

امام حسین(ع) بر این نکته تاکید می کند که قائم آل محمد(عج) از فرزندانش است تا افزون بر پیوند روحی معنوی قیام خود با قیام مهدی، پیوند نسبی و خونی خود را نیز بیان داشته باشد. امام حسین(ع) درباره نقش امام مهدی(عج) در زندگی نوع بشر می فرماید: امامان دوازده نفرند به شمار نقبای بنی اسرائیل، نه نفر آنان از فرزندان منند و آخرین آنان قائم آل محمد(ص) است. به یقین از رسول خدا(ص) شنیدم می فرمود: بر شما بشارت باد! بر شما بشارت باد! بر شما بشارت باد! همانا مثل اهل بیت من هم چون باغی است که هر سال گروهی از آن بهره می گیرند و سیر می شوند تا آخرین آنان برای مردمی ظهور کند که دریای جمعیتشان از همه گسترده تر و عمق و سعه فهم و درکشان از همه ژرف تر و پرشاخه تر و از میوه چینی از وجود امام عصرشان از همه خوش چین تر خواهند بود.

آن حضرت در روایتی دیگر توضیح می دهد که همه اهل بیت(ع) در فضیلت و منزلت و مقام نوری در نزد خداوند برابرند (فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، ص ۷۳۲) امام حسین(ع) برای این که جایگاه و مقام امام مهدی(عج) بهتر به مردم زمان خویش و عصر غیبت و حضور بفهماند، می فرماید: اگر زمان او را ادراک کنم در تمام عمرم به او خدمت خواهم کرد. (همان، ص ۷۳۳)

آن حضرت(ع) آن گاه میان هدف خود و همه پیامبران و امامان(ع) باهدف آن حضرت(عج) پیوندی این گونه می زند که هدف آن بزرگوار نیز همانند دیگران، ایجاد جامعه عدالت محور است. از این رو بر عنصر اصلی قیام یعنی عدالت و دولت عدالت گستر تاکید می کند و می فرماید: آن که زمین را پر از عدل خواهد کرد، همان گونه که از ظلم و بی عدالتی پر گشته باشد. (همان،ص۷۳۲)

در عصر آن حضرت(عج) در نهایت هدف والای همه پیامبران تحقق می یابد و عدالت مشهود چنان همه جهان را دربر می گیرد که دیگر هیچ کس برای پرداخت دینار و درهم انفاقی خود جایی و یا کسی را پیدا نمی کند. (همان، ص۷۳۳) این همان چیزی است که از آن به عنوان مهم ترین دغدغه بشر یاد می شود، زیرا مردم همواره در اندیشه خوشبختی به دو مؤلفه اصلی آن یعنی آسایش و آرامش توجه دارند. در آن زمان ازنظر آسایش چنان در رفاه هستند که کسی مال انفاقی نمی خواهد و هرکسی چنان دارا و ثروت مند است که به انفاق نیاز پیدا نمی کند تا این گونه در آسایش قرار گیرد.

ازنظر امنیتی نیز چنان است که دختری به تنهایی از شهری به شهر دیگر می رود بی آن که کسی متعرض وی شود.

امام حسین(ع) تأکید می کند که به سبب دو غیبتی که رخ می دهد (همان، پیشین) مردم ممکن است در شک و تردید قرار گیرند ولی به قطع و یقین، دولت عدالت گستر مهدوی(عج) که تحقق بخش اهداف همه پیامبران و اولیای الهی است، در آخر زمان ایجاد می شود حتی اگر از دنیا روزی بیش نمانده باشد؛ زیرا دولت عدالت می بایست در همین دنیا به دست صاحب الزمان(عج) تحقق یابد. (همان، ص۷۳۴)

در این دوره سخت غیبت است که تنها شماری اهل ایمان و اهل ولایت حقانی، بر باور مهدوی باقی می مانند (همان، ص۷۳۸) و بسیاری از مردم از دین برمی گردند و به تکذیب دیگران می پردازند و به اذیت و آزار اهل ولایت اقدام می کنند و تنها صابران هستند که از این اذیت و آزار ایمن می مانند و بر باور خویش تأکید می ورزند (همان، ص۷۳۹) در حقیقت جهادی که اهل ولایت در عصر غیبت می کنند، جهاد با اهل تکذیب است.

آن حضرت(عج) دارای اوصاف چندی است. از جمله آن که هنگامی که قیام کند مردم او را نشناسند و او جوانی رشید است و این جوان بودن برای مردم آزمونی بزرگ است که چگونه جوانی امام ایشان باشد (همان، ص۷۳۸) اهل ترس و هراس نیست و کارآمد و چالاک می باشد. در مجد و شرافت سرآمد است، در علم، سرآمد روزگار و در صله رحم از همه بهتر است. (همان، ص۷۳۶) عمر او چون نوح طولانی، کناره گیر از مردم چون ابراهیم، غایب چون موسی، اختلاف شده چون عیسی و ظهور به شمشیر چون پیامبر(ص) است. (همان، ص۷۴۲)

وی یک شبه همه امور را اصلاح می کند (همان، ص۷۴۱) هر چند که جنگ های طولانی دارد. (همان، ص۷۴۰) و از اهل ستم انتقام می گیرد (همان) و بر ستمگران و ستم پیشگان سخت گیری می کند (همان ص۷۴۳) آن گاه است که پس از تحقق عدالت، همه خیرها در آن زمان جمع می شود و بدی ها برطرف می گردد (همان ص۷۳۶)

این امور زمانی اتفاق می افتد که پیش از آن مردم چنان در ظلم و سختی قرار می گیرند که قدر عافیت و عدالت و خیر را می شناسند؛ زیرا کسانی که سختی و مشقت ها را چشیده باشند و بی عدالتی، آنان را به ستوه آورده باشد دیگر خسته از آن به سوی عدالت جذب می شوند و خود به همراه امام(عج) به عدالت قیام می کنند و آیه ۲۵ سوره حدید یعنی قیام توده ها به قسط و عدالت را تاویل می بخشند.

در روایتی امام حسین(ع) می فرماید که زمانی مهدی(عج) قیام می کند که مردم این آمادگی را داشته باشند که به سوی عدالت گرایش یابند و خود خواهان آن شوند. در آن زمانه است که محصولات کاهش یافته و قیمت ها بالا رفته و گرانی، بسیار و تجارت کاهش یافته و ستمگران قدرت پیدا کرده اند. در این هنگام قیام امام(ع) با واکنش مثبت مردم روبه رو می شود. (همان، ص۷۳۴)

این ها نمونه هایی از کلام امام حسین(ع) است که درباره امام زمان(عج) بیان داشته است تا این گونه پیوند نهضت خویش را با نهضت امام زمان(عج) تبیین کند و زمینه را برای بهره گیری از روش مبارزه حسینی برای تحقق بخشی به دولت مهدوی فراهم آورد.

                                                             منبع:www.somamus.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مطالب مربوط به امام زمان، ،
برچسب‌ها: امام زمان و دولت مهدوی(عج) در کلام امام حسین(ع),
[ پنج شنبه 20 بهمن 1390 ] [ 22:23 ] [ یاران ذوالبر ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

عمریست که از حضور او جا ماندیم در غربت سرد خویش تنها ماندیم او منتظرست که ما برگردیم ماییم که در غیبت کبری ماندیم. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه.
آرشيو مطالب
خرداد 1394
ارديبهشت 1394 فروردين 1394 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390
حمایت می کنیم

جهت دریافت برنامه های رادیو افسران کلیک کنید

امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 263
بازدید دیروز : 246
بازدید هفته : 679
بازدید ماه : 670
بازدید کل : 53381
تعداد مطالب : 386
تعداد نظرات : 317
تعداد آنلاین : 1