در انتظار ذوالبر | ||
|
4. نظر امام سجاد درباره مختار چه بود؟ 5. سماعه مىگويد: از امام محمّد باقر عليه السلام شنيدم مىفرمود: موقعى كه روز قيامت فرا مىرسد پيامبر اسلام و امير المؤمنين و حسن و حسين صلى اللَّه عليهم اجمعين از نزديك جهنم عبور خواهند كرد. شخصى كه در جهنم است سه مرتبه فرياد مىزند: يا رسول اللَّه بفريادم برس! ولى پيغمبر خدا جوابى به او نخواهد داد. سه مرتبه فرياد مىزند: يا امير المؤمنين بفريادم برس! آن حضرت هم جوابى به او نخواهد داد. ب) شخصیت مختار از دیدگاه علماء، دانشمندان بزرگ اسلام: «مختار اهل نماز بود. او از اولیای خدا بود. نماز را با حال عجیبی می خواند. در شأن مختار همین کفایت میکند که قاتل دشمنان اهل بیت(ع) و قتله سیدالشهداء(ع) بود. نقل است که میگفت: “فلانی را کشتم، فلانی را کشتم …” تا اینکه وقتی آخرین نفر را کشت گفت: “الان راحت شدم”. دوره نهضت او شاید ۹ ماه بوده اما نوشتهاند:هنگامی که آخرین نفر که «محمد اشعث» یا «شمر» بود را به قتل رساند گفت: “الان اگر بمیرم دیگر باکی نیست”. یعنی وقتی به نهایت مقصودش رسید گفت: “دیگر اگر بمیرم، غصهای ندارم”.». 1. حضرت آیة الله خوئی (ره) دربارة شخصیت مختار میفرمایند:«اخبار و روایاتی كه دربارة مختار رسیده است بر دو قسم میباشد: الف ـ اخباری كه در مدح و ستایش مختار میباشد. ب ـ اخباری كه در مذمت و نكوهش ایشان میباشد. اما اخبار مدح و ستایش قوی و برتر است.» پس در ادامه بیان میكنند:«در حُسن حال مختار همین بس كه او با كشتن قاتلان امام حسین ـ علیه السّلام ـ دل اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ را شاد كرد و این خود خدمتی بزرگ به ساحت مقدس خاندان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ است كه استحقاق پاداشی از جانب آن بزرگواران دارد.» ایشان آن گاه پس از نقل روایتی میفرمایند:«از ظاهر بعضی از روایات به دست میآیدكه قیام مختار با اذن و اجازه خاص امام سجاد ـ علیه السّلام ـ بوده است.»[4] 2. سخنان علامه مامقانی (ره): «... خلاصه تمام آن چه ذكر شده این است كه این فرد (مختار) مذهبش امامی و معتقد به امامت ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ بوده و قیام و حكومت او با اجازه امام سجاد ـ علیه السّلام ـ صورت گرفته است. 3. علامه امینی (ره): در كتاب پربار «الغدیر» از مختار با این كلمات یاد میكند:«مرد هدایت، قیام كننده، مجاهد، قهرمان، سلحشور» سپس علامه امینی در ادامه با تجلیل از مقام و شخصیت مختار بیان میكنند:«هر كس با دیده بصیرت و تحقیق بر تاریخ، حدیث و علم رجال بنگرد درمییابد كه مختار از پیشگامان دینداری، هدایت، اخلاص بود و نهضت مقدس او تنها برای برپائی عدالت و ریشه كن كردن ملحدان و ظلم امویان و با اجازه امام سجاد ـ علیه السّلام ـ بوده است. [5] 4. مورخ معاصر شریف القرشی (ره) درباره شخصیت مختار مینویسد:«مختار یكی از شخصیتهای برجسته شیعه است او شمشیری از شمشیرهای خاندان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ بود و قلبش بیش از همه بر ظلمی كه بر اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ گذشت میتپید. ولی در راه جهاد مقدس خود سعی و كوشش فراوان داشت تا قدرت را در دست بگیرد اما نه برای جاهطلبی و ریاست بلكه برای خون خواهی اهل بیت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و انتقام از قاتلین او ... روش سیاسی او اجرای عدالت اجتماعی در زمان حكومتش بر اساس حكومت عادلانه امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ بود مختار از زهد و تقوای فراوانی برخوردار بود و به مبانی دینی سخت پایبند بود. مورخان دربارة ایام كوتاه حكومتش گفتهاند كه وی بیشتر روزها را روزة شكر میگذارد و این شكرانة نعمتی بود كه خداوند به او عطا كرده بود كه توانست انتقام خون امام حسین ـ علیه السّلام ـ و اهل بیت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ را بگیرد و بر نابودی پلیدان و ناپاكان از صحنة تاریخ توفیق یابد. [6] محمد حنفیه فرزند والامقام امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ مهمترین نقش را در قیام مختار داشت او در حقیقت رهبری ظاهری قیام و فرماندهی آنان را به عهده داشت. مختار با مشورت او و اجازه امام سجاد ـ علیه السّلام ـ قیامش را اعلام كرد. مختار در كوفه رسماً خود را نماینده اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ به فرماندهی محمد حنفیه معرفی نمود و هنگامی كه جمعی از سران شیعه كوفه برای تحقیق در كار مختار نزد محمد حنفیه آمدند و سؤال كردند كه آیا او از طرف شما نمایندگی دارد محمد حنفیه آنان را نزد امام سجاد ـ علیه السّلام ـ برد و گفت:برخیزید تا نزد امام من و شما یعنی پیش امام سجاد ـ علیه السّلام ـ برویم و هنگامی كه قضیه قیام و خونخواهی امام حسین ـ علیه السّلام ـ و شهدای كربلا مطرح شده امام سجاد ـ علیه السّلام ـ خطاب به محمد حنفیه فرمودند: «ای عمو، اگر بردة زنگی برای ما اهل بیت تعصب به خرج دهد (و قیام كند) بر مردم واجب است كه او را یاری دهند. ای عمو هر چه در این كار صلاح دیدی انجام ده من تو را مسئول این كار قرار دادم. سپس آنان از محضر امام ـ علیه السّلام ـ برخاستند و خوشحال با خود میگفتند: امام ـ علیه السّلام ـ و محمد حنفیه در قیام به ما اذن دادند .[7] خود مختار در ملاقاتش با سران شیعه در كوفه، هدف و قیام خود را چنین بیان میكند:«همانا (محمد حنفیه) فرزند علی ـ علیه السّلام ـ وصی و جانشین پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ مرا به عنوان امین و وزیر و فرمانده به سوی شما فرستاده و به من دستور داده است تا كسانی كه در ریختن خون حسین ـ علیه السّلام ـ را حلال دانستند به قتل برسانم...»[8] در جای دیگر عدهای از شیعیان از امام سجاد ـ علیه السّلام ـ و محمد حنفیه سؤال میكنند مختار ادعا میكند كه از طرف شما (امام سجاد ـ علیه السّلام ـ و محمد حنفیه) به خونخواهی قیام كرده آیا این صحت دارد؟ (امام سجاد ـ علیه السّلام ـ و محمد حنفیه در پاسخ آنان اظهار داشتند كه ما خواهان این كاریم و بر مردم واجب است او را یاری دهند.[9] بر این اساس علامه مامقانی (ره) با صراحت میفرمایند:«محققاً حكومت و قیام مختار با اجازه امام سجاد ـ علیه السّلام ـ بوده است.»[10] آیت الله خوئی (ره) نیز میفرمایند:«از ظاهر روایات برمیآید كه قیام مختار به اذن امام سجاد ـ علیه السّلام ـ بوده است.»[11] شیخ ابو علی رجالی بزرگ در منتهی المقال نوشته است:«علت این كه در قیام مختار كمتر از امام سجاد ـ علیه السّلام ـ مطرح شده است حفظ جان ایشان بوده است .»[12] پس به این نتیجه میرسیم كه با اطمینان میشود گفت كه قیام مختار به رهبری محمد حنفیه و به اذن و رضای امام معصوم حضرت امام سجاد ـ علیه السّلام ـ بوده است . [1] . حدیقة الشیعه، مقدس اردبیلی، نشر انصاریان، قم، سال 1377، ص504، چاپ اسلامیه. [2] . بحار الانوار، علامه مجلسی، ج45، ص10، چاپ بیروت، مؤسسه الوفاء، سال 1403 هجری قمری، چاپ سوم. [3] . كشی، رجال كشی، جمع آوری محمد بن الحسن بن علی الطوسی، دانشگاه مشهد، مكان نشر مشهد، ص127،چاپ جدید، ح203. [4] . سید ابوالقاسم خوئی(ره)، معجم رجال الحدیث، چاپ سوم، قم مدینة العلم 1403ق، ج18، از ص99 تا ص 102. [5] . الغدیر، عبدالحسین امینی، ج2، ص343، دارالكتب الاسلامیه، تهران، چاپ 6، تاریخ 1374 هجری شمسی. [6] . حیاة الامام الحسین ـ علیه السّلام ـ باقر شریف قریشی، مدرسة الایروانی قم، 1974 م، ج3، ص453 و ص455. [7] . بحار الانوار، علامه مجلسی، ج45، ص364 و ص365، مؤسسه الوفاء بیروت سال 1403 هجری قمری، چاپ سوم. [8] . تاریخ طبری، محمد جریر، اساطیر، تهران 1362 ش، ج5، ص580. [9] . بحار الانوار، ج45، ص365، مؤسسه الوفاء، بیروت، سال 1403 هجری قمری، چاپ سوم. [10] . تنقیح المقال، عبدالله مامقانی (ره)، ج3، ص206، مؤسسه اهل البیت لاحیاء التراث، قم، 1381 ش. [11] . ابوالقاسم خوئی، معجم الرجال الحدیث، ج18، ص101، چاپ سوم ، قم ، مدینة العلم، 1403 هجری قمری. [12] . منتهی المقال،.محمد بن اسماعیل، ج6، ص243، مؤسسه اهل البیت، قم، 1416، هجری قمری
نظرات شما عزیزان: برچسبها: زندگی نامه مختار, شهادت مختار ثقفی, [ پنج شنبه 12 مرداد 1391
] [ 16:34 ] [ یاران ذوالبر ] |
|
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview'); |