در انتظار ذوالبر

در انتظار ذوالبر
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند





پيوندهای روزانه
طراح قالب

                                                     مجلس ولايتمدار پشتوانه انقلاب

در بسیاری از کشورهای جهان مسئله شورا و مجلس مسئله بزرگ و خطیری به شمار می رود .برای مثال در کشور روم باستان مردم به صورت حضوری به نمایندگان خود رای می دادند و بعدها نیز به دلیل این که حق رای به تمام افراد داده شد این مسئله به طور غیرمستقیم صورت می گیرد.

پس بديهي است که انتخابات يکي از مهم‌ترين عرصه‌هاي مشارکت مردمي ‌در صحنه هاي تصميم سازي سياسي و اجتماعي در يک کشور است. در اين ميان انتخابات شوراي اسلامی ، از برجستگي‌هاي خاصي برخوردار است که بسيار شايسته دقت و تأمل است، و تصميم جمع کثيري براي شرکت در اين انتخابات داراي اهميت بالايي است. از اين رو هدايت افکار جامعه به سوي انتخاب شخص يا اشخاص اصلح از ميان کانديداهاي صالح مي‌باشد. انتخابات در ایران بعد قیام مشروطه تحقق یافت در زمان مشروطه مهم­ترین دستاورد آنها ازحیث تحقق اصل حاکمیت مردمی،تاسیس مجلس شورای ملی بود که براساس فرمان مظفرالدین شاه در14مرداد1285ش محقق شد و به عمرطولانی نظام استبدادی درایران خاتمه داد. اما حیات پارلمانی درایران با کودتای ضدانقلابی محمد علیشاه ناکام ماند و به بازگشت مجدد اما کوتاه مدت استبداد به ایران انجامید. به دنبال قیام گسترده مردم شهرهای مختلف ایران برعلیه استبدادمحمدعلی شاهی با همراهی و حمایت قاطع علمای اسلام  ازمشروطه، محمدعلی‌شاه سرکوب و مجلس دوباره احیا شد. هرچند عالم بزرگوار شیخ فضل الله نوری شهید راه مشروطه مشروعه شد و مشروطه و انقلاب به دست نا اهلان افتاد اما مجلس در دوره قاجار رکن مهمی محسوب می شد و در عصر شاه ناتوان احمد شاه نقش اساسی را بازی می کرد اما مجلس وشیوه­های پارلمانی نقش مهمی  در حذف قاجاریه وظهوردولت پهلوی نمایان داشت.

اما مجلس که نمادی از مشروطیت ومردم سالاری نسبی بود، به دلیل مشکلات عدیده و دخالت بیگانگان  و سفارت های خارجی نتوانست رسالت اصلی خویش در نظارت بر امور وحسن اجرای کارها را به انجام برساند.

 با توجه به فتح کامل قدرت سیاسی به دست رضاشاه و حمایت بی دریغ انگلستان و افزایش اقتدارحکومت مرکزی وتمرکزتمام تصمیم­گیری­ها دردربار رضاشاه، مجلس نقش محوری وتاثیرگذارخود را ازدست داده و به یک ابزارتشریفاتی در دستان رضاشاه تبدیل شد و از این نظرمجالس دراین دوره فاقد کوچک­ترین روح انتقاد وخرده­گیری از دولت بوده چرا که تمامی نمایندگان و وکلا با دستورمستقیم رضاشاه وبه صورت کاملاً فرمایشی بدون درنظرگرفتن خواست و اراده مردم تعیین میشدند و بنابراین وکلا بیش از آن­که وکیل مردم باشند، منصوب دولت بودند و عنوان وکیل الدوله برازنده آنان بود.

این شیوه مدیریت مجلس و نمایندگی مردم در مجلس شورای ملی بجز چند دوره کوتا توسط محمد رضا پهلوی نیز ادامه یافت و نمایندگان شاه به مجلس راه یافتند و هربار با دستور شاه احزاب تشکیل می دادند و موافق و مخالف می شدند و یا حزب رستاخیز تشکیل داده و مجری فرامین جانانه می شدند

اما  قیام مردم که به تحقق انقلاب اسلامی در سایه رهبری امام خمینی (ره) انجامید باعث شد مردم سالاری این بار به صورت دینی به مردم عرضه شود وحضرت امام (ره) با توجه به وضع مجلس قبل از انقلاب اسلامی درباره اهمیت مجلس شورای اسلامی و نقش مردم چنین می فرماید:  ما دیدیم که اسلام و کشور ایران چه صدمات بسیار غم انگیزی از مجلس شورای غیر صالح و منحرف از بعد از مشروطه تا عصر رژیم جنایتکار پهلوی و از هر زمان بدتر و خطرناکتر در این رژیم تحمیلی فاسد (پهلوی) خورد چه مصیبتها و خسارتهای جان فرسا از این جنایتکاران بی ارزش و نوکر مآب به کشور و ملت وارد شد . از بعد از مشروطه هیچگاه به قانون اساسی عمل نشده، . . . اکنون که با عنایت پروردگار و همت ملت عظیم الشان سرنوشت کشور به دست مردم افتاده و وکلاء از خود مردم و با انتخاب خودشان بدون دخالت دولت و خان های ولایات به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و امید است که با تعهد آنها به اسلام و مصالح کشور جلوگیری از هر انحراف بشود.

امام خمینی(ره) به مسئله اسلامیت مجلس بسیار تاکید داشت و مجلس را در راس امور می دانست و پس از رحلت ایشان نیز حضرت امام خامنه ای(مدظله) نیز در رابطه با مجلس و نقش آن تاکیدات ویژه نموده اند.

مجلس شورای اسلامی توانسته در چند دهه از انقلاب نقش مهمی ایفا نماید و در هر دوره که مردم انتخاب های بهتری داشته اند مجلس موفق تری داشته ایم و مهمترین ویژگی مجلس شورای اسلامی باید ولایتمداری باشد و این مهم فقط با انتخاب نمایندگان ولایتمدار و انقلابی تحقق می یابد.

پس چه نیکوست که باسرلوحه قرار دادن سخنان امام خمینی (ره) از ملت شریف ایران درخواست نمائیم که با حضور دوباره خود پای صندوق های رای مشت محکمی بر دهان دشمنان انقلاب زده و با بصیرت، هوشیاری و آگاهی كامل  افرادی ولایی، اصلح، انقلابی و متخصص را برای مجلس نهم انتخاب كنند تابا حمایت از امام خامنه ای(مدظله) پشتوانه ای برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی باشند.

 

«شورا» در اسلام یکي از مسائل مهمي‌است که خداوند در قرآن و نيز پيام آوران او، بارها ضرورت و نيازمندي به آن را، با شيوه­هاي گوناگون و واژه هاي مختلف در ميان امت دستور داده و عمل به شورا را سفارش نموده است که از يک سو بيانگر اهميت و جايگاه بلند شورا از ديدگاه اسلام است و از ديگر سوی، مي‌خواهد حضور اين سنت دائمي‌ و شرايط بهره وري آن را در ميان امت اسلامی پويا نگه داشته و روشن نماید پیامبر اکرم بارها در تصمیم گیری های خود با اصحاب مشورت می کرد و رای و نظر آنها را می گرفت و در این رای و مشورت ها حتی نظر زنان را نیز می گرفت و زنان شخصا نظر داده و عهد و پیمان می بستند که این مسئله اولین بار در اسلام به صورت گسترده صورت گرفته در حالی که زنان چند دهه بیشتر نیست که در اروپا حق رای کسب نموده اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بیانات و مقالات کانون بصیرت بسیج دانشجویی استان بوشهر، ،
برچسب‌ها: مجلس ولايتمدار پشتوانه انقلاب,
[ یک شنبه 23 بهمن 1390 ] [ 20:7 ] [ یاران ذوالبر ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

عمریست که از حضور او جا ماندیم در غربت سرد خویش تنها ماندیم او منتظرست که ما برگردیم ماییم که در غیبت کبری ماندیم. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه.
آرشيو مطالب
خرداد 1394
ارديبهشت 1394 فروردين 1394 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390
حمایت می کنیم

جهت دریافت برنامه های رادیو افسران کلیک کنید

امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 336
بازدید هفته : 797
بازدید ماه : 788
بازدید کل : 53499
تعداد مطالب : 386
تعداد نظرات : 317
تعداد آنلاین : 1